Bebas Hutang

Tahun ini di harapkan dapat mengurangkan hutang-hutang lapuk yang masih bersisa. Lagi bagus kalau dapat di hapuskan semuanya.Yang nyata akan berusaha keras bagi menghapuskan hutang. Dan seterusnyanya menjadi insan yang bebas kewangan dalam jangka masa 5 tahun dari sekarang. Semoga impian ini akan tercapai akhirnya. Panas juga telinga bila ada orang yang bertanya, apa yang dia perlu buat dengan duit berkepoknya….huhuhu..terasa juga jiwa di buatnya. Tapi tak per. Yang penting perancangan perlu ada.

Cerita Jutawan Lagi!

Kenapa dua tiga hari ni aku teruja nak bercerita pasal jutawan lagi. Tak salahkan kiranya aku berkongsi cerita, apa yang aku rasa. Sebenarnya aku baru sahaja habis membaca buku Menjejaki Jutawan Senyap yang di tulis oleh Dr. Rusly Bin Abdullah. Aku benar-benar teruja dengan kisah yang di paparkan dan di samping tu menginsafi diri sendiri mengenai betapa kayanya negara kita ini. Di mana kekayaan yang ada itu diambil oleh orang lain yang nampak dengan peluang yang ada. Kita sebagai masyarakat bumiputra sama ada tak nampak ataupun sengaja buat tak nampak.

Melalui pembacaan ini aku dapat mengetahui sebenarnya betapa ramainya pendatang asing yang berada di negara kita ini menjadi jutawan. Sebagai contoh katakanlah namanya Suparjo yang berasal dari Jawa Barat. Datang ke Malaysia pada mulanya sebagai pendatang haram. Pekerjaan yang pertama adalah menjadi kuli kepada tokei goreng cakoi. Namum dia bernekad untuk mencari kekayaan di bumi Malaysia mendorangnya menghadiri kelas Keusahawan yang di kelolakan oleh Dr. Rusly. Selepas habis berkursus Suparjo berhenti kerja dengan tokei cakoi dan membuka perniagaannya sendiri. Disamping menjual cakoi dia jugak menjual air kacang soya. Kata Suparjo jualan cakoi dan airnya mampu mencecah RM 500 sehari. Bayangkan 30 hari dia akan dapat RM 15 000. Fuhhh lumayan tu. Tu belum masuk lagi jualannya di pasar malam 4 kali seminggu, sekali jualan akan dapat RM 400 x 4= RM 6400 sebulan. Hasil jualan keseluruhan sebulan RM 21400.00. Fuhhh..sungguh lumayan. Setahun RM 256,800. Cukup 5 tahun Suparjo dah jadi jutawan. Jadi tak malukah kita sebagai rakyat Malaysia merempat di negara sendiri. Tak malukah kita meminta-minta sedangkan badan kita sihat waafiat.

A ku percaya dan sangat-sangat percaya sekiranya masyarakat Melayu kita yang miskin sekarang ni, mengambil pendekatan berniaga kecil-kecilan, tak mustahil mereka boleh jadi jutawan. Jangan asyik nak harap cepat kaya, namun usahanya tiada. Bagi aku minda mereka ini harus dibuka, supaya kemiskinan tegar ini dapat dihapuskan sama sekali………Ingat..kita sudah 50 tahun merdeka….malu sehhh dekat orang indon, orang kemboja yang dulunya datang sebagai pendatang haram..tapi kini dah pakai BMW……jom pakat ramai-ramai….Be a Millionaire

Rahsia Jutawan Senyap

Semua orang nak jadi jutawan. Aku sendiri pun nak jadi jutawan, tapi bukanlah jutawan segera seperti kebanyakkan orang sekarang ni. Kalau mudah kita jadi jutawan, mudah jugak kita jadi menghabiskan duit tersebut dan akhirnya akan jadi muflis.

Untuk jadi jutawan tak semestinya kita membuka perniagaan yang besar! Selalunya jutawan senyap ni orang tak kenal pun, bukannya ada gelaran Dato. Tan Sri pun. Mereka ni macam orang biasa sahaja, tapi sebenarnya duit di dalam bank dah mencecah angka Juta.

Percaya atau tidak kalau aku katakan orang yang menjual air di tepi jalan tu mungkin seorang jutawan senyap..mak cik yang jual goreng pisang kat tepi simpang tu seorang jutawan, ataupun pak cik yang jual keropok lekur kat pasar malam tu adalah seorang jutawan. Kebanyakkan kita menganggap orang yang seperti di sebutkan diatas adalah orang kelas bawahan. Berniaga ditepi jalan adalah pilihan terakhir. Graduan menganggur pun malu nak berniaga macam ni. Namun berniaga kecil-kecillan macam nilah mampu menjadikan anda jutawan. Modal kecil tetapi untung besar.

Contoh paling mudah, berniaga air kacang soya, katalah modal hanya RM 30, jual air sebungkus RM 1 . Sehari 100 bungkus air laku, jadi tolak modal dan dapat RM 70 sehari. Sebulan keuntungan dah dapat RM 2100. Tu belum termasuk jualan sampingan seperti jajan dan goreng pisang. Ha..banyangkan pendapatan mereka.

Mereka ni cukup berhemah dalam perbelanjaan, tidak seperti usahawan koporat yang sentiasa ingin kehidupan mewah, tapi kehidupan mereka ini biasa sahaja.

Kat sini aku ambil contoh mak cik aku, berniaga kat warung sahaja,namun berkat kesabarannya dah mampu buat 3 buah rumah batu, beli kete walaupun tak mewah mana, tapi sudah cukup untuk membuat orang kampung memandang.

Jadi kesimpulannya kalau nak jadi jutawan yang paling penting adalah usaha, tak kira apa juga perniagaan yang kita buat yang penting adalah tekun. Pandai mengambil peluang, dan berusaha untuk mempelbagaikan perniagaan.

Aku memang berminat unuk berniaga, tapi buat masa ni masih belum bersedia untuk berhenti kerja, sebab masih ada komitmen yang perlu diselesaikan. Walaupun begitu aku dah mula berniaga kecil-kecilan iaitu menjual topup..hehehe..sesiapa yang berminat boleh melayari website ini :-http://www.myprepaidbisnes.blogspot.com